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VANITAS

『VANITAS』とは

タイトルにありますように、16世紀から17世紀にヨーロッパ北部で描かれた細密な静物画のことをヴァニタスと呼びます。ヴァニタスとは「人生の空しさの寓意」を表す静物画であり、豊かさなどを意味するさまざまな静物の中に、死の象徴である頭蓋骨あるいは時計やパイプや腐ってゆく果物などを置き、観る者に対して虚栄の「儚さ」を想起させる意図をもっていました。

私が敢えてヴァニタスという日本画とは関係のない主題を選んだ理由は、西洋美術史の文脈から題材を抽出し、今日的なモチーフで私なりのヴァニタスを再構築し、その構想を日本画の伝統的な画材によって表現することに価値があると考えたからです。

私にとって『日本画』とは、和紙と岩絵具を用いた新たな表現を試行する場です。

What is “VANITAS”?

As the title suggests, vanitas refers to the detailed still lifes painted in northern Europe in the 16th and 17th centuries. Vanitas is a still-life painting that represents “an allegory of the emptiness of life,” and is intended to remind viewers of the “transience” of vanity by placing skulls, watches, pipes, and rotting fruit, which are symbols of death, among various still-life objects that signify abundance and other such things.

I chose vanitas, a subject that has nothing to do with Japanese painting, because I believe that it is worthwhile to extract a subject from the context of Western art history, reconstruct vanitas in my own way using contemporary motifs, and express this idea using traditional Japanese painting materials.

For me, ”Japaneas painting” is a place to experiment with new forms of expression using Japanese paper and mineral pigments.

CATEGORIES

concept work, drawing, painting, photo work, print work